tisdag 8 april 2014

The Big Five kopplat till kamratbedömning

Hej!
 Efter att ha sett filmen om kamratbedömning och Austins fjäril ett antal gånger har jag tänkt, känt och funderat. Så idag kom tillfället... Ipaden var uppkopplad med storskärmen och jag frågade om min kollega kunde välja ett djur, vilket som helst. Hon valde ett lejon (kanske för att våra förmågor är synliga på väggen, vad vet jag). Jag visste inte vilket djur hon skulle välja. Jag hämtade en bild på ett lejon och sparade den i kamerarullen. Sedan tog jag appen educreations och så fick hon rita ett lejon. Vi tog sedan fram bilden på lejonet bredvid hennes teckning och barnen fick ge synpunkter på förbättringar. Barnen var helt fantastiska!
- Jag tycker du ska ändra munnen för fin är öppen och på bilden är den stängd.
-Jag tycker du ska ändra ögonen, lite mer stängda, såhär (visar) hmm vad heter det...
-Är det kisar du menar?
-Ja det är det. Sen behövs det mer skägg på ditt lejon.
-Skägg? Ja, håret på kinden, manen heter det väl. 

- Dina öron är lite mer runda än på bilden, du borde nog dra ut dem lite grann.
Barnen i femårsgruppen samtalade och gav konstruktiv kritik och förslag på förbättringar. Efter en stund tittade vi gemensamt på Austins fjäril och jag översatte till svenska under filmens gång. När vi var klara tittade vi på vårt kunskapsträd och kopplade det vi hade upplevt till förmågan att prova och ompröva. Det var lejonets förmåga och barnen drog efter andan. Själv kände jag att det precis hade hänt något väldigt viktigt. Nu vågar de börja i skolan efter sommaren för de har lärt sig vikten av att ha varandra. Det är okej att prova och går det inte första gången får man prova igen för tillsammans kan vi lyckas. Den kunskapen kommer de ha stor nytta av i allt lärande under de kommande åren i skolan tror jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar