onsdag 13 november 2013

Konsten att fånga lärandet i stunden

Hej! Vilken fantastisk eftermiddag jag har haft tillsammans med några barn. Vad mycket nytt och spännande jag har lärt mig! Straxt före mellanmålet kom några barn och frågade mig vad en mumie var och jag började fundera. Jo, de är ju mumiefierade döda människor ( ofta kungar) som fanns för länge sedan i Egypten och begravdes i pyramider. Ja, jag vet att det finns säkert tusen förklaringar till och att all fakta inte stämmer. Här skulle berättelsen ha kunna sluta och barnen hade gått vidare och lekt att de var mumier om inte nästa fråga också hade kommit...

Hur ser en pyramid ut?

Ja, det går ju att rita upp på ett papper och förklara men då sa jag istället åt dem att hämta lärplattan för det finns ju faktiskt andra sätt att förklara saker och ting på och det är ju genom att visa och undersöka tillsammans....

Via google earth "reste" vi till Egypten, vi tittade på bilder, såg öknen, såg pyramiderna ovanfrån, runt om, läste information om platserna vi besökte genom wikipedia.

Hur ser pyramiden ut inuti?

Ja, det har jag ju ingen aning om eftersom jag aldrig har varit i någon men via youtube hittade vi andra människor som hade det. Barnens och mina ögon var stora som tallrikar när vi följde med in i pyramidernas fantastiska värld. Vi gick genom trånga, mörka gångar. Nedför trappor allt längre in....

Vår resa väckte massor av följdfrågor kring varför, vad och hur. Därför gick vi vidare och började söka efter kunskap på unga faktas hemsida. Där kunde barnen och jag finna en del svar på våra frågor och funderingar.

Vilket spännande lärotillfälle det blev för mig och barnen! Vad mycket jag har lärt mig! Det är inte alla arbetsdagar man får chansen att resa till Egypten och besöka en pyramid. Helst inte när det är en grå novemberdag,även om solen tittade fram här i Uppsala idag.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar