söndag 9 september 2012

Föreläsning för studenterna

Hej! Fick nyligen en förfrågan om jag skulle kunna tänka mig att komma till universitetet och berätta lite om hur vi arbetar med barnen kring lärplattorna. Självklart var min lust stor att få möta mina blivande kollegor på förskollärarprogrammet. De gick just nu matematikkursen så denna eftermiddag visade jag också lite matematikappar då de snart också ska få ha en workshop med Ipads. Det var så otroligt roligt och givande att få höra de här studenternas frågor och funderingar där vi hann med att diskutera kring om man kan använda engelsk talande appar för de yngsta barnen, vilka appar som var populärast, om apparna kan stödja flerspråkiga barn och modersmålslärarna, om hur " barn redan är där på nätet ", kring hur vardagsmatematiken kan se ut mm. Det kom också upp en väldigt viktig fråga kring om de nu får lära sig att använda ipads på lärarprogrammet hur kommer tillgången av digitala verktyg se ut när de kommer ut i verksamheterna? Kommer det att finnas ipads där? Detta är intressant eftersom ingen av de sjuttio studenterna som var på plats ifrågasatte att ipads inte skulle vara till nytta för barnen och ge ett lärande. Jag hoppas verkligen att när ni kommer ut som nybakade förskollärare om några år får möta en verksamhet där det sjuder av lust, kreativitet och och ett stort flöde av barns nyfikenhet. Att de får möta lärare som utmanar dem i deras lärande och använder digitala verktyg i verksamheten såsom tex ipads. Det finns idag så många pedagoger som ser barnens glittrande ögon när vi arbetar med lärplattorna. Så snälla politiker, chefer, inköpare på kommuner, rektorer m.fl ge oss möjligheten att fler pedagoger får tillgång till lärplattor så kommer ni på några års sikt se stora förändringar i verksamhet och en högre måluppfyllelse. Det är jag övertygad om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar