söndag 6 maj 2012

Hjälp, jag har blivit med Ipad

Hejsan! Just nu får jag många frågor av tidigare kollegor, grannar som arbetar i samma bransch, nyfikna vänner och i andra möten med medmänniskor kring det här med Ipads. Frågan lyder ofta på följande sätt, Hjälp, jag har blivit med Ipad men hur gör jag? Det är inte så att de inte är glada över att ha fått detta digitala verktyg i sin hand men hur startar man upp arbetet med barnen på bästa sätt? Vilka erfarenheter har jag? Vilka nyttiga tips kan jag förmedla till andra? Såhär kommer några...

1. Fixa med rektor/chef att ni får turas om och ta hem den för att pröva själva.

2. Var inte rädd. Ipaden är det mest användarvänliga digitala verktyg som finns, enbart 2 knappar att hålla ordning på. Den stora huvudknappen på skärmen är viktigast, med den backar du, återställer och stänger av/ på.

3. Det mesta du kan göra på en dator klarar även en Ipad av. Du kan skriva, fota, filma, dokumentera, maila, koppla den till ett nätverk och använda internet, ta ner olika appar.

4. Appar betyder applications och är Apples svar på datorns programvaror te.x word, excel. Dessa hämtas i appstore där en hel del är gratis medans andra kostar några kronor.

5. Gå gärna med i något nätverk tillsammans med andra, ha appmöten i arbetslaget, omvärldsspana genom att följa bloggar och gå med i intressegrupper på facebook för att lära dig mer. Lär av och tillsammans med andra.

Nu är det bara att köra och Lycka Till!
Om du vill ha mer tips, skriv en kommentar här så svarar vi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar