lördag 28 april 2012

Från traditionellt till kreativt när ettorna fick surfplattor

Från traditionellt till kreativt när ettorna fick surfplattor

Här är en spännande artikel om ett tre års projekt i en årskurs ett där en forskare som heter Karin Jönsson ska följa "IPad som digitalt verktyg I läs- och skrivundervisning i tidiga skolår"
Det som jag tycker är spännande är det faktum att hon skriver om problem som de stöter på och som är liknande problem som vi också har nämligen några tekniska frågorna - nätverk, skrivare och hanteringen med appar. Sen har den här klassen också fått fundera mycket kring hur man gör med det privata innehåll, som bilder och filmer osv. som barnen får på sina paddor.
Kul att följa för att se hur det går för dessa elever jämfört med de två kontrollgrupperna, parallellklasserna som hon har kring elevernas läs och skrivresultat.

Jag och Tessan funderar mycket kring hur skolan ska möta "våra" barn som kommer till skolan och har arbetat med padda och en massa lärorika appar redan i förskolan!
//Linda

1 kommentar:

  1. Ja, funderingarna är många genom intåget av paddorna i förskolan. Hur kommer deras lärAnde och nyfikenhet tas tillvara på när de börjar i skolan? Kommer skolorna också använda de digitala verktygen som hjälpmedel och ge barnen möjligheter till att få utveckla deras nyvunna kunskaper? Vilket lärande är det som vi ser sker på förskolorna med barnen?
    Vi ser att de är motiverade till att vilja lära sig, de är nyfikna, intresserade av tekniken, då många av apparna är på engelska så upprepar och härmar de orden, de möter bokstäver, siffror olika symboler, ikoner allt tidigare, de samarbetar och lär sig av och med varandra genom att flera barn sitter samtidigt vid Ipaden, en del barn har redan tvåhandsfattning, de tränar problemlösning genom apparna och i samtalen med varandra. Ja, det är en hel del positivt lärande de möter genom paddan som vi önskar att skolan tar hand om när det är dags.

    SvaraRadera